website tracking

Norpans sida

Thursday, March 23, 2006

Lydnad

Här har jag tänkt föra min och Norpans träningsdagbok. Det kommer nog bli både lydnad och agility beroende på vad vi är engagerade i för tillfället (precis som det kommer vara mycket träning i vissa perioder och knappt någon i andra).

De moment vi för tillfället övar på är lydnadsettans. Fot (fritt följ och linförighet), inkallning, läggande, ställande, ligga kvar, stå kvar och hopp när möjlighet finns. Idag bestämde jag mig för att göra en plan innan träningen på vilka moment vi skulle öva, tänka efter vart vi befann oss igår på träningen och anpassa kraven efter det.

Fot
Fungerar bra med handhjälp, utan börjar han gärna nosa mig i handflatan efter något steg. Har försökt motarbeta det genom att hålla koncentrerad ögonkontakt men det har lett till att han flyttat sig längre ut åt sidan så jag backar lite i svårighetsgraden nu. Idag fick det räcka med fotkommandot i utgångsposition några gånger, sen 1-2 steg med hans ögon fixerade på mitt ansikte och mitt ansikte så rakt som möjligt så att jag bara ser honom i ögonvrån. Det gick jättebra trots armen vid sidan och godiset i fickan. Ibland gör han det självmant i flera meter och då berömmer jag massor men ska ändå försöka ha is i magen i själva träningen. Det är en sak att belöna spontant beteende men ett annat att be honom utföra det. Där måste jag ha lägre krav inser jag.

Läggande
Det här är Norpans bästa moment just nu. Han är snabbt ner och tittar stint på mig i alla fall en minut när jag står ett par meter bort. Räknade till 60 idag innan jag började gå tillbaka, tänkte hålla mig där ett tag. Det snabba läggandet övar jag just nu i vilka situationer som helst, mer eller mindre förberett. Han fattar ju snabbt vilket moment man tränar så jag försöker öva det även under vanliga promenader så att han verkligen är haj på kommandot även om det kommer överraskande. Crille tyckte inte vi skulle blanda ihop det med fot förrän fot sitter bättre men jag har i alla fall gjort så att jag gått (utan fot-kommando) och fortsatt gå efter läggandet. Jag tror det funkar bra men det är väldigt svårt att se själv, skulle gärna ha ett par andra ögon på mig här.

Inkallning
Här har jag slarvat alldeles för mycket på sista tiden. Även på vardagsinkallningen alltså. Så jag väntar med att lägga in det tävlingsmässiga ”hit”-et tills jag har mer schvung i honom på väg mot mig.

Ställande
Det är svårt för honom att veta när han är fri att gå igen märker jag. Försöker köra som Crille säger med ”varsågod” som fri-ord och slänga godiset bakom honom eller så. Problemet är ju att han är så perceptiv och det är inte naturligt för honom att stå still på samma sätt som att ligga still. Alltså stannar han snabbt – nåja – på ”stå” när jag själv tvärstannar men så fort jag slappnar av i kroppen eller tar ett steg så tror han att momentet är över. Jag försöker med röst och kroppspråk att fixera hans ställning längre och längre och det går ganska bra. Tror inte riktigt han fattat vad det är han får beröm för än dock, han brukar ju bli så ivrig att testa grejer man berömmer men jag tror det är lättare att börja utföra skall och slalom och sånt i ivern än att stå blixstilla.

Helhetsintryck
Norpan har varit väldigt trött idag, vet inte om det är sen kursen igår eller om det är hormon-sprutan som börjar verka. Han äter som en häst och är liksom lite slö. Försökte pigga upp honom med lite pinnar och hopp men han kom inte riktigt igång ändå. Träningsmomenten kändes ändå bra och positiva. Ibland är det bra när han är lite långsam så att jag verkligen kan peppa honom, i vanliga fall kan det resultera i att han går upp i stress och får hysteriska hopputbrott eller så.

På onsdag är sista dagen på kursen för Crille på Nacka BK. Och på tisdag börjar Agilitykursen för Annica Aller, det ska bli superkul. Ska försöka träna så mycket jag hinner i helgen. Köpte Memea Mohlins bok om lydnadsträning idag för hutlösa 278 kronor så nu har jag lite handledning även utanför kursen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home