website tracking

Norpans sida

Thursday, March 30, 2006

Lydnad

Sista gången för Crille igår. Det blev en genomgång av alla momenten och lite teori om tävlingsregler och sånt.

Läggande under gång
Det gick nästan inte att träna det här eftersom det var superlerigt och isigt på planerna och Norpan smög ner eller låg liksom lite ovanför marken.

Linförighet
Det har gått bra att träna bort handhjälpen. Jag försöker nu mest koncentrera mig på bibehållen ögonkontakt så verkar hans benängenhet att släppa från sidan minska. Crille sa att det är när jag berömmer – vilket jag gör under gången för att behålla Norpans intresse – som han ibland börjar nosa mig i handen. Det är väl vissa beröm-ord som betingats så hårt att han tror att det är över. Jag ska verkligen försöka jobba på att det bara är ”varsågod” som är fri-ordet och inget annat. Alltså fortsätta visk-berömma honom medan vi går tills det stabiliserats ytterligare men aldrig ge honom godis förrän jag sagt varsågod. Och, i det här läget, börja säga ett tydligt nej när han tittar bort, så att han förstår att han måste titta på mig oavbrutet för att bli belönad. Jag tror inte det kommer ta lång tid för honom att koppla det.

Ställande under gång
Här gäller det för oss att gå vidare till nästa del av momentet. Han har förstått att han måste stå kvar tills jag säger varsågod, det verkar ha fastnat faktiskt. Däremot har han fortfarande inte förstått själva stanna-biten. Jag undrar om jag ska gå över till att säga just stanna istället för stå. Jag tycker det verkar väldigt svårt för honom att tvästanna på ”stå”, det känns utdraget på något sätt. Men jag ska fortsätta jobba på det ett tag till. Nu stannar han istället på min tvärstanning, sen kan jag iofs gå vidare men det är mitt abrupta stannande som är hans kommando i dagsläget. Inte mitt ord.

Inkallning
Vi gjorde bara en inkallning var som de andra fick se på. Det var inga direkta konstigheter även om jag nog tycker att han kunde vara lite ivrigare fram. Sen är det själva ingången som måste övas, någorlunda korrekt är det men vi har inte slipat på den formen alls mycket.

Tandvisning
Inga problem alls. Nu var han visserligen trött och så men om jag bara säger åt honom att sitta kvar borde det vara lugnt. Så länge det i nte är någon han känner som ska titta…

Helhetsintryck
Norpan är jättebra på att fokusera så länge han tror att det ska hända något/han ska få något. Dock ger han efter ett tag upp och verkar bestämma sig för att det inte blir något och han därför kan lägga av. Här måste jag börja jobba med att föra in ett krav. Det kommer inte gå att bara lita på att han håller uppe motivationen. Jag måste snart kunna säga nej när han nosar i gräset i platsliggningen eller tittar åt ett annat håll i fotgången. Bara så att han reagerar och förstår att momentet inte är över och godis fortfarande är att vänta men det tar lite längre tid. Lära honom tålamod helt enkelt.

Annars är det tvärstannandet och ingången jag tänker träna mest på just nu. Också att öka längden på fotgåendet och platsliggningen så att de blir mer och mer tävlingsmässiga.
På fredag är det träningstävling på Nacka BK så då åker jag och Norp dit och kollar in konkurrensen. Haha.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home